کویر پیمایی

کویر پیمایی

چک ليست تهيه کنيد

مدتي قبل از سفر چک ليستي از تمامي کارهايي که بايد قبل از سفر به انجام برسانيد و تمامي وسايل و تجهيزاتي که ميبايست به همراه ببريد تهيه کنيد.
تاريخي براي انجام هريک ذکر کنيد تا در ساعات پاياني دچار مشکل نشويد. تمامي مطالبي که در ادامه ميآيد، بسته به نوع سفر و نيازهاي شما ميتواند در قالب چک ليستي که تهيه ميکنيد گنجانده شود.
اگر با چند خودرو سفر ميکنيد، ميتوانيد با سرنشينان ديگر خودرو ها چک ليست خود را مقايسه كرده و نسبت به کفايت آمادگي خود و ديگران براي سفر اطمينان حاصل کنيد.

بيگدار به آب نزنيد

در مورد مسيري که انتخاب کردهايد شرايط فصلي و امکانپذير بودن سفر، با راهنماي خبره مشورت کنيد و به توصيههاي او عمل کنيد.
بدون وي جاده را ترک نکنيد. لزوم بهرهگيري از راهنما و نقشههاي دقيق با بزرگنمايي مناسب براي سفر به كوير ضروري است.

تجهيزات سنگين را فيکس کنيد

تجهيزات سنگين مثل جعبه آچار، جک و ديگر وسايل را در صورتي که درون خودرو و يا روي باربند قرار دارند، محکم کنيد.
کافيست در فضاي زير صندلي و يا محل قرار دادن بار، جعبههاي مهمات را توسط پيچ و مهره به بدنه فيکس کنيد.
حال ميتوانيد از جعبههاي فوق براي حمل تجهيزات سنگين و يا برنده در درون خودرو بهره ببريد. در صورتي که از چنين روشي بهره نميبريد، به هر نحو ممکن از بازي و لق زدن وسايل سنگين درون خودرو جلوگيري کنيد.
در صورت استفاده از باربند، سعي کنيد تجهيزات را کاملا توسط طناب و يا کشهايي که براي بستن بار استفاده ميشود فيکس کنيد.
به اين ترتيب از ميزان صدمه ديدن تجهيزات در تکانهاي شديد کاسته ميشود.

سلامت خودرو را کنترل کنيد

با وجودي که کنترل کامل خودرو غير عملي است ولي هرگز بدون اطمينان از سلامت بخشهاي زير جاده را ترک نکنيد.
مراقب باشيد شاسي اتومبيل به گل نرود که در آنصورت بيرون آوردن آن بسيار دشوار است

تجهيزات مورد نیاز سفرهاي خارج از جاده

هنگامي که فرسنگها از راههاي اصلي، پمپ بنزين و مکانيک دور هستيد و از زمينهايي دشوار عبور مي کنيد، ميبايست تنها روي خود و امکانات خود حساب کنيد. در چنين شرايطي ضرب المثل "هر چه خوار آيد، روزي به کار آيد" صادق است.
شايد سفرهاي زيادي را بدون نياز به تجهيزات زير پشت سر گذاشته باشيد، ولي حادثه رخ ميدهد. برخي از وسايل زير بسته به نوع خودرواختصاصي هستند، ولي برخي ديگر ميتوانند مورد استفاده ديگر وسايل نقليه نيز واقع شوند.
بنابراين حمل تمامي آنها توسط تمام خودروها الزامي نداشته و تنها کافيست که تيم از وسايل زير بهره ببرد.

فهرست لوازمي که براي سفر مورد نياز است:

روغن ترمز و کلاچ روغن موتور، روغن گيربکس، روغن کمک و واسکازين ديفرانسيلها و تمامي گريس خورهاي گاردان و فرمان را کنترل و درصورت لزوم روانکاري کنيد. در زمستان از دارا بودن ضديخ اطمينان حاصل کنيد.
نکته، رينگهاي آلومينيومي براي سفرهاي خارج از جاده، مناسب نيستند و احتمال شکستن آنها وجود دارد، رينگهاي فابريک خودرو در چنين سفرهايي بهترين انتخاب است. همچنين لاستيکهايي که داراي گلهاي جهتدار هستند و براي سرعتهاي بالا طراحي شدهاند، براي خارج از جاده مناسب نبوده و علاوه بر اينکه به سرعت صدمه ميبينند از کارايي مطلوبي برخوردار نيستند.

مواردي که بايد به هنگام رانندگي رعايت کنيد

چهار چرخ

سفر خارج از جاده با خودرو سواري و يا تک ديفرانسيل اشتباه است. از سوي ديگر دو ديفرانسيل هم معجزه نمي کند. همواره به قابليتهاي خود و خودرو خود آگاه باشيد و از ماجراجويي و ريسک محاسبه نشده، بپرهيزيد.
با اين حال به كساني كه تجربه كمتري از سفر به كوير دارند پيشنهاد ميشود اگر نميخواهند با تور به مسافرت بروند حداقل گروهي به كوير مسافرت كنند.

گروهي سفر کنيد

وسوسه سفر با يک خودرو را از سر بيرون کنيد. اگر موفق نشديد، بيش از هميشه احتياط کنيد. همواره کارهاي تيمي موفقيت بيشتري در بردارد.

چيدمان خودردوها

در صورتي که گروهي سفر ميکنيد، تمامي افراد گروه بخصوص رانندگان بايد از روحيه همراهي و همکاري تيمي برخوردار باشند. تکروي و سرکشي همواره حادثه ساز است. اولين و آخرين خودرو ميبايست همواره مشخص بوده و ديگران نبايد بدون همانگي از اولين يا آخرين خودرو عبور کند.
خودرويي که در پيشاپيش حرکت ميکند بايد با همراهي راهنما يا فردي محلي که با ناحيه آشنايي دارد، حرکت کند.
خودروهاي ديگر به دنبال خودرو اول و حتيالمکان دقيقا از روي مسير خودرو جلويي، به حرکت ادامه ميدهند. حرکت خودروها در کنار يکديگر ميتواند حادثه ساز باشد. آخرين خودرو از وضعيت خودروهاي جلو گزارش ميدهد.
در صورت توقف هر يک از خودرو ها، کاروان متوقف ميشود. هر راننده بايد از تعداد سرنشينان خود آگاهي داشته باشد، و همواره قبل از حرکت، از حضور همه سرنشينان اطمينان حاصل کند.

امنترين و آسانترين مسير را انتخاب کنيد

با انتخاب مسيرهاي امن و آسان خود را با کمترين هزينه به مقصد برسانيد. چه بسا مسيرهاي مشکل شما را از رسيدن به هدف بازداشته و يا با مشکلات جدي مواجه کنند. اين موضوع که براي رانندگي خارج از جاده اقدام کردهايد دليلي براي خودکشي نيست.
براي سلامت خود و همراهان خود، و وسيله نقليه احترام قائل باشيد و از ماجراجويي بپرهيزيد، قبل از انتخاب مسير به عملي بودن، و قابل بازگشت بودن آن فکر کنيد. حتي الامکان از جاده ها براي طي مسير استفاده کنيد. همواره کوره راه بهتر از بيراهه است.
در صورتي که ناچار به خروج از راه هستيد، نسبت به کيفيت زمين از نظر رطوبت، سنگلاخ يا ماسهاي يودن و شيب و عوارض آن تحقيق کنيد.
گاه لايهاي نازک و خشک بر روي خاک تشکيل ميشود که براي پياده کاملا استوار و قابل اعتماد بنظر ميرسد، ولي هنگام عبور خودرو لايه خشک شکسته و خودرو در گل و يا ماسه گرفتار ميشود.
در کشور ما بسياري مسيرهاي خارج از جاده پوشيده از گدازههاي آتشفشاني است. در اين نواحي سنگهايي تيره رنگ با لبههاي تيز مشاهده ميشود.
عبور از چنين مسيرهايي احتمال پنچري را افزايش ميدهد.

آرام و بدون شتابزدگي رانندگي کنيد

شرايط حاکم بر زمينهاي غير هموار خارج از جاده، با جادههاي خاکي، بزرگراهها و پيستهاي اتوموبيلراني متفاوت است.
رانندگي با سرعت بالا در بهترين شرايط موجب محروم شدن شما و سرنشينان از مشاهده طبيعت ميشود. رانندگي سريع ممکن است به آسيب ديدن سرنشينان در اثر تکانهاي خودرو و يا شکستگي قطعات خودرو منجر شود.
همچنين سرعت در راههاي خاکي و يا خارج از جاده، احتمال واژگوني خودرو را افزايش ميدهد.

رعايت فاصله با خودر جلويي

همواره فاصله خود با خودرو جلويي را کنترل کنيد. ترمز ناگهاني در جادههاي خاکي موجب لغزش خودرو ميشود.
همچنين ترمز ناگهاني در نواحي ماسهاي و گلي منجر به فرو رفتن چرخهاي جلو در خاک نرم، ماسه و يا گل خواهد شد.در چنين شرايطي راه اندازي مجدد خودرو با مشکلاتي همراه است. در اين شرايط حرکت آهسته در مسير قبلي رو به عقب کار ساز است.

عبور آرام از برآمدگيها و چالهها

با عبور آرام از چالهها و برآمدگيهاي زمين ميتوانيد از فشار غير متعارفي که به سيستم تعليق و جلوبندي و شاسي وارد ميشود بکاهيد. خودروهاي شاسي بلند و دوديفرانسيل عموما از شاسي مستحکمتر و قطعات قوي تري بهره ميبرند، استحکام بيشتر منجر به افزايش وزن قطعات خودرو ميشود.
وزن زياد قطعات، اينرسي آنها را افزايش ميدهد. هنگامي که با سرعت زياد عرض جويبارها و چالهها را مي پيمائيد، در حال ضربهزدن به سيستم تعليق و فرمان، و شاسي خودرو هستيد.
از چالههاي آبگرفته عبور نکنيد و براي عبور از نهرها نيز، محلهايي که بستر سنگي است، انتخاب کنبد. در نواحي مرطوب از خط القعر دوري کنيد.

کمربند ايمني را ببنديد

کمربند ايمني با محکم نگه داشتن سرنشينان بر روي صندلي، از برخورد آنها با سقف يا ستونهاي اتاق، هنگام عبور ازعوارض زمين جلوگيري ميکند. چسبيدن به صندلي تسلط شما بر وسيله نقليه را افزايش ميدهد.
پوسته خشک روي زمين فريب دهنده است، چرا که خاک زير آن سست و متزلزل است.

مراقب بوتهها و درختان باشيد

به خود بياموزيد که براي زندگي احترام قائل باشید و به هيچ وجه از روي بوتهها عبور نکنید، بوتهها مامن پرندگان، و برخي جانوران بياباني است. نابود کردن موجوداتي که براي ادامه حيات در کوير، مبارزه ميکنند، در زير چرخهاي خودرو و يا بدست من و شما، بسيار غمانگيز و توجيه ناپذير است. به طبيعتي که پذيراي شماست، احترام بگذاريد.

بالا و پائين رفتن از تپهها

مرکز ثقل خودردوهاي شاسي بلند، از خودروهاي سواري بالاتر است. همچنين بر خلاف تصور عامه با افزايش وزن خودرو، گرانيگاه خودرو شاسي بلند، بيشتر از زمين فاصله ميگيرد. اين امر موجب ميشود، واژگوني خودروهاي شاسي بلند، بسيار ساده تر از سواري رخ دهد.
براي بالا رفتن از شيبهاي تند، هرگز شيب از بصورت مايل بالا نرويد. بلکه کاملا مستقيم از شيب بالا رويد. در صورتي که خودرو شما قادر به بالا رفتن از شيب نبود، از پيمودن مسير خودداري کنيد. حرکت بصورت مايل منجر به واژگون شدن وسيله نقليه ميشود.
همچنين هرگز بر روي شيبهاي تند اقدام به دور زدن نكنيد، بلکه شيب را با دنده عقب به پائين بازگرديد. در اين شرايط خودرو را خلاص نکنيد. هرگز از تپه يا شيبي که از آن سوي آن خبر نداريد، سرازير نشويد. هنگام پائين آمدن از شيب، خودرو را در دنده سنگين قرار داده و طي مسيري مستقيم از شيب پائين بياييد.
به خاطر سپردن مسير و نشانهگذاري راه تکيه بر ادوات الکترونيکي مسير يابي کافي نيست. ميبايست نشانههايي را جهت بازگشت به خاطر بسپاريد. از سوي ديگر با توجه به طبيعت متغير کوير، تکيه بر ردپا و اثر چرخها براي طي مسير بازگشت، چندان قابل اطمينان نيست. بنابراين از نشانه ها و عوارض زمين مانند کوهها، تپهها و يا درختان جهت نشان کردن مسير بازگشت استفاده کنيد.
همچنين محل خروج خود از جاده و مسير خود را قبلا به محيطبانان و يا افراد محلي اعلام کنيد تا در صورتي که بازنگشتيد، محدوده معيني را به جستجو بپردازند و طي زمان کوتاهتري شما را بيابند.


چيزي به جاي نگذاريد

به هيج عنوان زبالههاي خود را در صحرا رها و يا دفن نکنيد. از ريختن روغن موتور بر روي زمين جدا خودداري کنيد. هرچه باخود برده ايد بازگردانيد. گويي آنجا نبودهايد.




:: موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: